Invulling 5-gelijke-dagen-model

De Familieschool werkt vanaf het schooljaar 2019-2020 met het 5-gelijke-dagen-model. De schooldag begint om 08.30 uur en om 14.00 uur is de schooldag afgelopen. Dit betekent, dat alle kinderen tussen de middag overblijven op school. We vragen u het eten en drinken voor de beide pauzes mee te geven in trommeltjes en bekers i.p.v. in pakjes en zakjes om het afval te beperken. De lunch zal in de tas bij de kapstok blijven zitten tot het moment van lunchen. In verband met de beperkte ruimte in de gangen vragen we u rekening te houden met het formaat van de tas.

Hoe gaat de ochtendpauze?

Rond 10.00 uur hebben de kinderen een korte pauze waarin ze eten en drinken en even naar buiten gaan. Voor deze pauze neemt elk kind iets kleins te eten en te drinken mee. We stimuleren gezond eten en drinken. Op woensdag is de afspraak dat iedereen fruit meeneemt.

Hoe lunchen de kinderen?

De lunch is een moment van ontspanning. De leerlingen lunchen met elkaar en er is ook een leerkracht aanwezig.

Afspraken:

- Ieder neemt zijn eigen gezonde lunch mee, een lunch net als je die thuis eet. Snoep hoort daar niet bij en wordt thuisgelaten. Voor gezonde lunchtips kunt u terecht op www.voedingscentrum.nl.

- We eten aan een opgeruimde tafel.

- We wensen elkaar ‘eet smakelijk’.

- We hebben een kwartier om onze lunch te nuttigen. Mocht voor de jongere kinderen blijken dat er meer tijd nodig is, zullen we de tijd hierop aanpassen.

- We stimuleren kinderen hun lunch op te eten. Als de lunch niet opraakt, zal deze weer mee terug naar huis gaan en niet weggegooid worden. Zo kunt u zien wat uw kind gegeten heeft en evt. de lunch op het eetgedrag aanpassen.

Hoe gaat het buitenspelen?

Voor of na de lunch spelen de kinderen een half uur buiten. Deze tijden zullen per groep verschillen, maar plaatsvinden tussen 11.30 en 13.00 uur, zodat alle kinderen (verspreid) buiten kunnen spelen tijdens de pauze. Tijdens het buitenspelen is er toezicht op het schoolplein door 2 collega’s. Bij slecht weer spelen de kinderen binnen in de eigen lokalen onder toezicht van een collega.

Hoe gaan we evalueren?

In de week na de herfstvakantie hebben we een evaluatiebijeenkomst gepland met het team om ervaringen uit te wisselen en indien nodig aanpassingen te maken. In de klas zal aan de kinderen worden gevraagd hoe zij het ervaren, deze input nemen we mee in de evaluatie. Wilt u ons nog iets meegeven dan kunt u uw feedback aan de leerkracht geven en zal dit ook worden meegenomen.

lunch2 lunch2